Durant l’any passat, vam continuar avançant en el nostre compromís amb la transició energètica en vehicular a través de les nostres xarxes 1.262 GWh de gas natural que es van destinar a mobilitat sostenible.
En un complex exercici marcat per la reducció de la mobilitat associada als efectes de la COVID-19, el gas vehiculat a penes es va reduir un 5%, en comparació dels 1.326 GWh del 2019, en un any que ha frenat l’increment que estava experimentant el consum de gas natural vehicular (ECO-G) al nostre país, que havia crescut a un ritme del 33% anual els darrers cinc exercicis.
Per comunitats autònomes, les nostres xarxes de gas natural a la Comunitat de Madrid i Catalunya van liderar el rànquing de les zones que més ECO-G van vehicular, amb un 50% i un 27%, respectivament. Aquestes dades coincideixen amb les xifres que aporta GASNAM (associació ibèrica que promou el gas natural, el gas renovable i l’hidrogen en la mobilitat terrestre i marítima), que també situa la Comunitat de Madrid i Catalunya com les CA que van registrar un nombre més alt de matriculacions a gas natural durant l’any passat (3.197 i 1.093 vehicles) i que també van concentrar un nombre més alt de gasineres públiques (20 i 18, respectivament).
Quant al nombre de gasineres connectades a la nostra xarxa de gas natural, durant el 2020 es van sumar tres noves instal·lacions (dues gasineres púbiques a Dos Hermanas i Granada, i una de privada a Valladolid), per la qual cosa ja hi ha prop d’un centenar d’estacions de proveïment públiques i privades que estan connectades a la nostra xarxa de gas natural. Actualment, el nombre d’estacions de proveïment d’ECO-G al nostre país raneja les 140 instal·lacions públiques.
Millor qualitat de l’aire
L’ús del gas natural com a carburant té importants avantatges ambientals, com la millora la qualitat de l’aire, ja que redueix en més d’un 85% les emissions d’òxids de nitrogen i en gairebé el 100% les partícules en suspensió, que són la principal causa dels problemes respiratoris i cardíacs derivats de la contaminació als entorns urbans. A més, els motors de gas natural produeixen fins a un 50% menys d’emissió sonora i vibracions que els motors dièsel.
Gràcies a l’ús d’ECO-G, durant l’any passat es van deixar d’emetre a l’atmosfera més de 64.300 tones de CO2, que és el mateix C02 que absorbirien més de 3,2 milions d’arbres en una superfície equivalent al doble del parc de Casa de Campo a la ciutat de Madrid.
Una aposta eficient i sostenible
La mobilitat sostenible amb gas natural, a més de ser una tecnologia madura, segura, fàcil i ràpida de proveir, és l’única alternativa que ofereix solucions per a totes les necessitats de mobilitat, des del transport de mercaderies de llarg recorregut fins als desplaçaments urbans.
A més, els vehicles que utilitzen aquest combustible tenen l’etiqueta ECO de la Direcció General de Trànsit, per la qual cosa gaudeixen de diversos avantatges, com la lliure circulació al centre de les grans ciutats com Madrid o Barcelona o en períodes de restriccions d’accés per episodis d’alta contaminació, d’incentius fiscals o de bonificacions a les zones d’estacionament regulat, entre d’altres.
ECO-G també és un combustible per a mobilitat molt competitiu des del punt de vista econòmic si es compara amb el gasoil i la gasolina, i es poden aconseguir estalvis d’entre el 25% i el 50% en funció de la solució adoptada.
Segons dades de GASNAM, el parc de vehicles de gas natural va continuar creixent al nostre país i va tancar el passat exercici amb gairebé 30.000 unitats, un 25% més que el 2019. L’increment més notable es va produir en el segment dels turismes, que va créixer un 30%, seguit pel de les furgonetes, que ja voregen les 5.400 unitats, un 27% més.