La planta de Biomethane Initiatives a Noez (Toledo) injectarà 40 GWh de gas renovable a la xarxa de Naturgy

A planta de Biomethane Initiatives en Noez (Toledo) inxectará 40 GWh de gas renovable na rede de Naturgy

La instal·lació ubicada a Noez (Toledo) tindrà una capacitat de gestió de 100.000 tones de residus l’any per a la producció de biometà i de productes fertilitzants orgànics.

La planta injectarà una quantitat de gas renovable equivalent al consum de 6.500 habitatges i evitarà l’emissió a l’atmosfera de 7.280 tones de CO2 a l’any.

• Aquest acord permet avançar significativament a Castella-la Manxa en la reducció d’emissions de gasos amb efecte d’hivernacle, en la penetració d’energia renovable i en l’economia circular convertint un residu agroramader en un recurs energètic d’alt valor.

Biomethane Initiatives, joint venture constituïda fa un any per Suma Capital, gestora d’inversions en infraestructures sostenibles, i Sitra, companyia de tractament d’aigües i gestió de residus amb seu a Castelló de la Plana, ha arribat a un acord amb Nedgia, la distribuïdora de gas del grup Naturgy, per a la injecció de 40 GWh/any de biometà a la seva xarxa de gas.

La instal·lació s’ubica al terme municipal de Noez (Toledo) i té una superfície de 12,4 hectàrees, de les quals, 4 estaran destinades a l’activitat de producció de biometà. Es tracta de la primera planta de gas renovable de Biomethane Initiatives i està previst que generi 40 GWh l’any de biometà, volum equivalent al consum energètic anual de 6.500 habitatges. Les instal·lacions produiran, a més, 30.000 tones de fertilitzants sòlids, cosa que evitarà l’emissió de 7.280 tones de CO2.

El projecte disposa d’una inversió de 15 milions d’euros i la posada en marxa de la planta està prevista per a l’estiu del 2024. Nedgia construirà un gasoducte dedicat de 700 metres des del punt de producció fins a la xarxa de distribució de gas. La companyia suma en el conjunt del país una infraestructura de més de 57.000 quilòmetres de xarxa fonamental per al desenvolupament del biometà.

La planta Biometano Montes de Toledo: energia de proximitat

La construcció i explotació d’aquesta instal·lació es fa amb l’objectiu de dedicar-la a la valorització energètica de diversos subproductes agroramaders, des de fems bovins i purins porcins fins a llots de depuradora i residus de les indústries agroalimentàries de la zona. Així mateix, tindrà una capacitat de gestió de subproductes i residus amb un volum de 100.000 tones/any per a la producció de biometà i de productes fertilitzants.

A la planta es tractaran anualment residus d’instal·lacions de l’entorn, que produiran un gas renovable de quilòmetre zero. En concret, 50.000 tones de fems, procedents de les explotacions d’engreix de bestiar boví de carn; 30.000 tones de purins de porc, procedents d’explotacions porcines, o 20.000 tones de llots de depuradora i residus agroalimentaris.

La producció de biometà: la gran oportunitat per a Castella-la Manxa

Castella-la Manxa és la tercera comunitat autònoma amb més potencial de producció de biometà, un 13% del total a Espanya i suficient per descarbonitzar el 100% del consum actual de gas natural a la comunitat. Segons un informe recent de PWC, desenvolupar totalment el potencial de biometà a la comunitat autònoma implicaria construir 305 plantes, i una inversió total de 5.500 M€ entre plantes i xarxes, cosa que contribuiria significativament a la creació d’ocupació local.

Aquesta planta és un primer pas en aquesta direcció i implica la creació de 60 llocs de treball, entre directes i indirectes.

“Amb Biomethane Initiatives continuem avançant en el nostre propòsit de sumar forces amb empreses com Nedgia que comparteixen la nostra visió, establint les bases per a una economia més circular i sostenible a través de noves infraestructures. Creiem que aquesta plataforma és líder i única en actius de producció de biometà”, destaca Sergio Fernández, soci de Suma Capital.

Per la seva part, Ricardo Sáez, director general de SITRA, ha posat en relleu que “la planta de Biometano Montes de Toledo no només contribuirà a la descarbonització del nostre consum actual de gas natural, sinó que també generarà ocupació en l’àmbit local”. Afegeix, així mateix, Sáez: “Un projecte, en el qual també ha participat Biovic com a responsable de l’enginyeria, que s’endinsa en el nostre compromís de crear solucions sostenibles i energèticament eficients per a una societat més resilient i respectuosa amb el medi ambient.”

D’altra banda, Raúl Suárez, CEO de Nedgia, afirma: “El gas renovable i les xarxes que el vehiculen són crucials per a la transició energètica i representen una gran oportunitat per a Castella-la Manxa. Aquest projecte reafirma el compromís de Nedgia amb aquesta regió i consolida la nostra aposta ferma pel biometà com una energia sostenible, segura i competitiva.”

Sobre Suma Capital

Suma Capital és una gestora independent d’actius alternatius, líder en transició energètica i acció pel clima. L’empresa centra les seves inversions en sostenibilitat a través de tres programes diferents: Infraestructures sostenibles, Capital creixement i Capital de risc. Suma Capital va ser fundada el 2007 i avui és un player europeu amb més de 800 milions d’euros sota gestió i presència a Barcelona, Madrid i París. La divisió d’Infraestructures sostenibles és una iniciativa pionera que fa 10 anys que dona suport a companyies i projectes que fomenten la transició energètica i l’economia circular, amb l’objectiu d’obtenir tant rendiments financers com socioambientals.

Sobre SITRA

SITRA ofereix solucions i serveis integrals i innovadors per a la gestió eficient i sostenible de l’aigua en la indústria, de la generació de gasos renovables i de la producció de biofertilitzants. Dins la seva gamma de solucions d’enginyeria mediambiental executa projectes de plantes de biometanització.

Fa una aposta important per l’activitat innovadora i investigadora, per trobar solucions dirigides a generar un impacte ambiental positiu més gran i per aconseguir que els seus projectes tinguin una posició més competitiva.

Sobre Nedgia

Nedgia, filial del grup Naturgy, és la companyia líder en l’activitat de distribució de gas natural a Espanya, on opera en 11 comunitats autònomes i 1.150 municipis. Disposa de més de 5,4 milions de punts de subministrament, que representen el 70% dels consumidors. El seu actiu principal són els 57.000 quilòmetres de xarxes que permeten fer arribar avui dia, de manera segura i eficient, el subministrament energètic de gas natural i de gas renovable (biometà), i també d’hidrogen en el futur. La innovació, la proximitat i l’atenció al client formen part de la seva raó de ser i caracteritzen la seva activitat. Nedgia impulsa decididament els gasos renovables i la seva incorporació a les infraestructures del sistema gasista, disposa de cinc plantes de biometà en operació injectant a la seva infraestructura de xarxes i una cartera addicional de més de 200 projectes en diferents fases de desenvolupament que li permetran incorporar nova producció d’aquest gas renovable a curt i a mitjà termini a Espanya, el tercer país amb més potencial de producció de biometà d’Europa.