La primera planta de producció de biometà a gran escala a Espanya, a partir dels residus d’un dipòsit controlat, evitarà l’emissió de 17.000 tones de CO₂ a l’any

A primeira planta de produción de biometano a grande escala en España, a partir dos residuos dun depósito controlado, evitará a emisión de 17.000 toneladas de CO₂ ao ano

Aquesta instal·lació, ubicada al dipòsit controlat de PreZero España als Hostalets de Pierola, ha estat inaugurada avui pel conseller d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, David Mascort, acompanyat d’altres autoritats i representants del món empresarial.

• Es tracta d’una iniciativa pionera a Espanya pel fet de ser el projecte més gran d’injecció de biometà a partir del biogàs generat pels residus d’un dipòsit controlat i perquè és el primer finançat mitjançant un contracte privat de compravenda d’energia a llarg termini (BPA).
  • Gràcies a la tecnologia WAGABOX®, patentada per Waga Energy, s’injectaran anualment 70 GWh de gas renovable a la xarxa de Nedgia, l’equivalent al consum de 14.000 llars o de 200 autobusos.
  • La iniciativa, revolucionària en el sector de les energies renovables, ha obtingut una subvenció de 2,4 milions d’euros procedents de la Unió Europea a través dels fons destinats al desenvolupament de tecnologies innovadores per reduir la petjada de carboni.

El conseller d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, David Mascort, ha inaugurat aquest matí la planta de producció de biometà de Can Mata, el projecte més gran d’Espanya per transformar el biogàs procedent de la degradació dels residus d’un dipòsit controlat en biometà, una energia renovable que redueix les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle (GEH). La iniciativa està impulsada per PreZero España, una de les principals companyies del sector mediambiental especialitzada en la prestació de serveis urbans i el desenvolupament de solucions d’economia circular, i Waga Energy, líder en la producció de biometà a partir del biogàs de dipòsit controlat. Nedgia, la distribuïdora de gas del grup Naturgy, injectarà el biometà a través de la seva xarxa gràcies a una canalització de 6 quilòmetres construïda en el marc del projecte.

La inauguració ha estat presidida pel conseller d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya, David Mascort, i hi ha assistit una àmplia representació d’autoritats i del món empresarial entre els quals destaquen Gerard Parcerisas, alcalde dels Hostalets de Pierola; Isaac Peraire, director general de l’Agència de Residus de Catalunya; Assumpta Farran, directora general d’Energia de la Generalitat; Josep Pena, director dels Serveis Territorials a Barcelona; David Alquézar, delegat del Govern de la Generalitat al Penedès; Gonzalo Cañete, conseller delegat de PreZero España & Portugal; Mathieu Lefebvre, CEO de Waga Energy; Raúl Suárez, CEO de Nedgia, i Roman Doubrava, cap de la Unitat de Fons d’Innovació a la European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency (CINEA) de la Comissió Europea.

El conseller d’Acció Climàtica, David Mascort, ha destacat que “aquesta planta que inaugurem avui és pionera a Catalunya. És l’única planta que hi ha a tot l’Estat que permet produir biometà a partir del biogàs generat per la descomposició aeròbica. És una iniciativa amb què donem resposta a diferents grans reptes que el país afronta: la transició energètica, el progrés envers una economia circular, l’agenda rural per afavorir l’activitat al sector primari i la reducció d’emissions. Felicitem PREZERO i WAGA ENERGY perquè la seva aposta empresarial té una implicació primordial en l’àmbit climàtic”.

Es tracta d’una referència internacional en la producció de biometà a partir de residus. Primer, per la gestió mateixa des de fa dècades del dipòsit controlat, que és un exemple en l’àmbit europeu en la desgasificació d’aquesta mena d’instal·lacions i ha facilitat que ara puguem generar energia renovable a gran escala. A més, aquest projecte mostra el camí de com convertir iniciatives ambicioses de producció de biometà en una realitat tangible i actua com a mirall per a tot el sector mediambiental per la col·laboració entre empreses representatives de tota la cadena de valor, sumant les fortaleses que cada un podem aportar”, ha afirmat el conseller delegat de PreZero a Espanya i Portugal, Gonzalo Cañete.

Estem molt satisfets amb l’èxit d’aquest projecte desenvolupat en col·laboració amb PreZero i Nedgia, i amb el suport de la Comissió Europea, així com per la seva contribució a la transició energètica. El dipòsit controlat de Can Mata és el primer a Espanya que es beneficia d’aquesta tecnologia innovadora ja implantada en dipòsits controlats de França i el Canadà i ben aviat estarà també als Estats Units“, ha afegit el CEO de Waga Energy, Mathieu Lefebvre.

Per al CEO de Nedgia, Raúl Suárez, “aquest projecte pioner situa les xarxes de gas i el biometà al centre de la transició energètica, per fer-la sostenible econòmicament, socialment i mediambientalment. A més, en tractar-se d’un projecte en clau local ens permet produir un gas Km 0 que redueix les importacions i la dependència de tercers països”.

La instal·lació està ubicada al dipòsit controlat de Can Mata (els Hostalets de Pierola, Barcelona) i és la primera a Espanya capaç de produir 70 GWh de biometà l’any a partir de la recuperació del gas emès pels residus sòlids, l’equivalent al consum energètic de 14.000 llars o el combustible de 200 autobusos. Tot plegat significa una contribució forta a la descarbonització del planeta, ja que evita l’emissió de 17.000 tones de CO2 l’any en substituir el consum de gas natural fòssil per aquesta energia renovable. El biometà produït per aquesta unitat té la certificació ISCC EU, que garanteix que compleix els criteris de sostenibilitat i de reducció de gasos amb efecte d’hivernacle definits per la Directiva Europea d’Energies Renovables.

Estem molt contents que els Hostalets de Pierola se situï al centre del tauler en l’avantguarda i la innovació, és un avenç molt important per al municipi i el territori. Es tracta d’una instal·lació pionera en tot l’Estat i representa un impuls estratègic per a la nostra localitat, com a motor de l’economia circular, la transició energètica i la regeneració. La Wagabox és un complement, una tecnologia que millora l’eficiència i el respecte mediambiental envers aquest dipòsit controlat. Hem de percebre al nostre entorn una reducció de les emissions“, ha explicat Gerard Parcerisas, alcalde dels Hostalets de Pierola.

La construcció i el manteniment de la unitat es financen mitjançant la venda de biometà a un operador privat a través d’un acord de compra d’energia a llarg termini. Aquest és el primer projecte d’injecció a gran escala de biometà procedent de gas de dipòsit controlat finançat mitjançant aquest model a Europa. La planta, revolucionària en el sector de les energies renovables, ha obtingut una subvenció de 2,4 milions d’euros procedents de la Unió Europea a través dels fons del programa Innovation Fund Small Scale, destinat al desenvolupament de tecnologies innovadores per reduir la petjada de carboni.

Com ha explicat Roman Doubrava, cap de la Unitat de Fons d’Innovació a CINEA de la Comissió Europea, “a CINEA ens complau enormement donar suport al projecte Waga4World (W4W), un dels projectes pioners del Fons d’Innovació que ha aconseguit entrar en funcionament amb èxit. L’objectiu d’aquest projecte consisteix a substituir el gas natural fòssil per biometà, i així assolir una reducció de 17.000 tones de CO2 equivalent, quantitat similar a les emissions anuals d’aproximadament 10.000 automòbils amb motor de gasolina. En donar suport a W4W, la Comissió situa la tecnologia innovadora europea i les petites i mitjanes empreses al centre de la transició del Pacte Verd Europeu i permet contribuir al seu objectiu ambiciós de producció de biometà“.

Dipòsit controlat de Can Mata, Barcelona

El dipòsit controlat de Can Mata és un dels més grans d’Espanya, amb una superfície de 78 hectàrees, l’equivalent a més de 70 camps de futbol. Aquesta instal·lació, on es tracten els residus urbans i industrials de Barcelona i la seva àrea d’influència, és operada des de fa més de 30 anys per PreZero España. En aquestes tres dècades s’han gestionat més de 22 milions de tones de residus. Les deixalles emmagatzemades a Can Mata produeixen gairebé 40 milions de metres cúbics de biogàs a l’any, dels quals fins ara només es reutilitzava el 50% per produir energia tèrmica per a la mateixa instal·lació i energia elèctrica i tèrmica per a la fabricació de materials de construcció. Gràcies a aquesta nova tecnologia, el dipòsit controlat aconseguirà valoritzar el 100% del biogàs.

Tecnologia d’avantguarda dedicada a la valorització del biogàs de dipòsit controlat

La tecnologia WAGABOX® és el resultat de 15 anys de recerca i és la més eficient i l’única dedicada a la producció de biometà a partir de biogàs de dipòsit controlat. Aquest sistema innovador combina la filtració per membrana i la destil·lació criogènica per separar el metà, gas energètic, dels altres gasos emesos pels residus (oxigen, nitrogen, diòxid de carboni i compostos orgànics volàtils). Garanteix una eficiència energètica superior a la de les solucions basades en la producció d’electricitat i una recuperació òptima del recurs, sense limitacions en l’explotació per als operadors dels dipòsits controlats de residus. En els últims 6 anys se n’han posat en servei 18 unitats a França, el Canadà i Espanya. I se n’estan construint 16 més a França, el Canadà i els Estats Units.

Sobre PreZero Espanya i Portugal

Amb més de 16.000 empleats, la companyia presta serveis urbans (recollida de residus, neteja viària i gestió de zones verdes) a més de 12 milions de persones en més de 980 municipis, i desenvolupa solucions d’economia circular per al tractament i el reciclatge de residus a les 127 instal·lacions en les quals opera. L’empresa forma part de PreZero International que, amb prop de 30.000 empleats en 11 països, pertany al Grup Schwarz, que inclou Lidl i Kaufland entre les principals empreses de distribució alimentària a Europa.

Sobre Waga Energy

Waga Energy (EPA: WAGA) és una companyia internacional d’energia renovable que produeix biometà a preu competitiu valoritzant el gas dels dipòsits controlats, gràcies a la tecnologia WAGABOX®. Waga Energy finança, construeix i explota les seves unitats WAGABOX® en el marc de contractes a llarg termini amb els gestors dels dipòsits controlats per a l’extracció del gas, que injecta a la xarxa de distribució que se subministra a llars i empreses, en substitució del gas natural fòssil, i genera ingressos amb la revenda del biometà. Waga Energy explota 18 unitats WAGABOX® a Europa, que representen una capacitat instal·lada de 665 GWh/any i té en desenvolupament uns altres 16 projectes a França, Espanya, el Canadà i els Estats Units.  Waga Energy està implantada a Espanya des del 2020 i té la seu a Barcelona. Cada projecte desenvolupat per Waga Energy contribueix a la lluita contra el canvi climàtic i la transició energètica. Waga Energy és una empresa cotitzada a Euronext Paris des del 27 d’octubre del 2021.

Sobre Nedgia

La distribuïdora de gas del grup Naturgy és la companyia líder del sector a Espanya, on opera en 11 comunitats autònomes i 1.150 municipis. Disposa de més de 5,4 milions de punts de subministrament, que representen el 70% dels consumidors. El seu actiu principal són els 57.000 quilòmetres de xarxes que permeten fer arribar avui dia, de manera segura i eficient, el subministrament energètic de gas natural i de gas renovable (biometà), i també d’hidrogen en el futur. La innovació, la proximitat i l’atenció al client formen part de la seva raó de ser i caracteritzen la seva activitat.